Thumbnail replacement - Nextminute Logo

Hvad kendetegner en god leder?

Leader

Det at skulle træde ind i lederrollen og agere en god leder overfor sine medarbejdere er ikke altid nogen nem opgave. Det kræver først og fremmest, at man har fokus på det overordnede forretningsmål i virksomheden, men samtidig også at man har øje for sine medarbejdere og tænker på deres bedste velbefindende. For at være en god leder skal man dermed kunne evne at have øje for både process og individ på samme tid. Nedenunder er opstillet 5 kvaliteter, der kendetegner en god leder. 

Ærlighed

Du skal som leder først og fremmest være ærlig og oprigtig i alt, hvad du foretager dig i virksomheds øjemed. Når du har ansvaret for en gruppe af mennesker, skal du sætte baren højt, og gå forrest som det gode eksempel. Din virksomhed og dine medarbejdere bør afspejle sig din adfærd, og hvis du selv gør ærlighed til en vigtig værdi, vil dine medarbejdere følge trop.

Tillid

Som leder af en eller flere medarbejdere spiller tillid en utrolig vigtig rolle. Du kan som leder umuligt vide alt hvad dine medarbejdere foretager sig, så du er derfor nødt til at vise dem tillid til, at de gør deres arbejde ordentligt. Hvis du konstant føler, at du skal have kontrol over enhver situation, så vil du ikke nå tingene til tiden, og det vil i sidste ende gå ud over virksomheden overordnede målsætning.

Kommunikation

Kommunikation er en af de vigtigste egenskaber, du som leder skal finde ud af at mestre. Det kan godt være, at du er bevidst om, hvad du ønsker udført af dine medarbejdere, men hvis du ikke kan formå at videreformidle din vision til dine medarbejdere, vil du med stor sandsynlighed fejle som leder. En leders arbejde er at uddelegere arbejde til sine medarbejde, og hvis du ikke evner dette på en effektiv og forståelig måde, bør du så vidt muligt forsøge at forbedre dine kommunikationsevner, ellers vil du ikke beholde din stiling særlig længe. Det er blot et spørgsmål om tid.

Selvtillid

I en hvilken som helst virksomhed, stor eller lille, vil der være dage, hvor fremtiden ser bekymrende ud, og tingene ikke lige går efter planen. Men her er det vigtigt ikke at gå i panik og forsøge at bevare holdmoralen oppe. Som leder er det din opgave at holde selvtilliden oppe og forsikre alle om, at tilbageslag er naturlige, og det vigtigste er at fokusere på de større mål. Ved at være rolig og selvsikker forsikrer du dig, at dine medarbejdere føler det samme. Sørg derfor altid for at udstråle selvsikkerhed, for så vil dine medarbejdere ikke føle, at der er grund til bekymring, og det vil dermed ikke gå ud over arbejdet.

Inspiration

At inspirere dine medarbejdere, er vigtigt for at få dem til at føle, at de er en del af teamet. Ved at du inddrager dine medarbejdere i virksomhedens succes, vil de føle at deres arbejde bliver anerkendt, og chancen for at de yder en ekstra indsats vil derfor også være større. En god leder skal altid sørge for at holde gejsten i teamet oppe og samtidig vise anerkendelse for medarbejdernes hårde arbejde, så de ikke bare føler sig overflødige i virksomheden.

Hvis du ønsker at læse flere nyheder om ledelse og erhverv, kan du besøge www.erhvervsindsigt.dk